Tidligere var jeg så engasjert i forbindelse med klimaproblematikken at jeg besluttet å oppgradere vårt hus fra 1971 til en "JAHUS" standard. Ønsket å dele erfaringene underveis i dette prosjektet med andre - i håp om at også andre skulle følge i mine fotspor og lære av våre feil. Thejahusblog.blogspot.com ble løsningen - og i tillegg til selve JAHUS prosjektet ble bloggen brukt til å vise til- og kommentere interessant og aktuell klimarelatert informasjon.
Jeg er selvfølgelig fortsatt klima-engasjert, men mer av innovasjons-energien blir idag rettet mot hvordan offentlige tjenester kan fornyes/effektiviseres. Jeg har derfor startet en ny blogg - med følgende mål:
- Komme i kontakt med andre som kan bidra positivt i prosessen med gode idèer eller rett og slett identifisering av utfordringer med dagens løsning
- Dele våre forslag til forbedringer med andre interesserte for å få tilbakemeldinger om hva som vil fungere og hva som kan gjøres bedre
- Gjennom aktiv deltagelse i den offentlige debatt kan bloggen vises til fremfor å måtte forklare alt i de enkelte innlegg (og kanskje få litt flere til å følge denne bloggen og bidra til prosessen videre).
FORBEDRING AV UFØREDIALOGEN
Dette arbeidet er del av programmet Innovation@Altinn og målsetningen er å bidra til å bringe Norge i front på elektronisk forvaltning (eForvaltning) innen 2020.
Jeg er med i gruppen som fokuserer på "Innbyggerdimensjonen" - og gruppen består av representanter fra mange av aktørene (inkl. Altinn, NAV, Skatt, SPK, Innovasjon Norge mfl.). Vi håper at vårt innovasjonsarbeid kan vise hvordan etatene og det private næringsliv, ved å dele mer data og samarbeide tettere, kan gjøre at det offentlige kommer nærmere visjonen om å tilby "et helhetlig økosystem for god livskvalitet".
Som en ekstra bonus (men altså ikke målet i seg selv) - forventer vi at mange av de andre involverte partene i privat næringsliv og det offentlige også vil kunne høste effektiviserings-gevinster (færre skjemaer å fylle ut, færre avviksprosesser, redusert misbruk av offentlige støtteordninger etc.
Av de mange prosessene vi kunne ta tak i så valgte vi altså "uføredialogen" - og dette ble begrunnet med følgende punkter:
- "Cross agency":
- Mange etater og private aktører involvert
- Angår oss:
- Andelen uføre er mye høyere i Norge enn for snittet i Europa
- Stort engasjement rundt dette tema på debattsidene i landets aviser
- Med en aldrende befolkning antas utfordringen bare å øke i tiden fremover
- Er dårlig håndtert idag:
- Mange tåredryppende historier om alvorlig syke som i sin vanskelige situasjon må forholde seg til et "skjemavelde uten like" for å få uførestønad
- De som faktisk har ønske om- og evne til å yte opp mot 100% til tider føler seg motarbeidet av systemet
- Statistikk er sluppet nylig som indikerer trygdemisbruk i en størrelsesorden av 6 milliarder pluss. Mer innsyn og kobling av data på tvers av etater kan antagelig redusere dette betraktelig
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar