søndag 11. august 2013

Innovasjons-bloggen med fokus på forbedring av offentlige tjenester

BAKGRUNN
Tidligere var jeg så engasjert i forbindelse med klimaproblematikken at jeg besluttet å oppgradere vårt hus fra 1971 til en "JAHUS" standard. Ønsket å dele erfaringene underveis i dette prosjektet med andre - i håp om at også andre skulle følge i mine fotspor og lære av våre feil. Thejahusblog.blogspot.com ble løsningen - og i tillegg til selve JAHUS prosjektet ble bloggen brukt til å vise til- og kommentere interessant og aktuell klimarelatert informasjon.

Jeg er selvfølgelig fortsatt klima-engasjert, men mer av innovasjons-energien blir idag rettet mot hvordan offentlige tjenester kan fornyes/effektiviseres. Jeg har derfor startet en ny blogg - med følgende mål:
  • Komme i kontakt med andre som kan bidra positivt i prosessen med gode idèer eller rett og slett identifisering av utfordringer med dagens løsning 
  • Dele våre forslag til forbedringer med andre interesserte for å få tilbakemeldinger om hva som vil fungere og hva som kan gjøres bedre
  • Gjennom aktiv deltagelse i den offentlige debatt kan bloggen vises til fremfor å måtte forklare alt i de enkelte innlegg (og kanskje få litt flere til å følge denne bloggen og bidra til prosessen videre).
Bloggen vil i tiden fremover fokusere på prosjektet jeg er engasjert i nå om dagen....

FORBEDRING AV UFØREDIALOGEN
Dette arbeidet er del av programmet Innovation@Altinn og målsetningen er å bidra til å bringe Norge i front på elektronisk forvaltning (eForvaltning) innen 2020.       

Med utgangspunkt i denne visjonen har tre overordnede interessentgrupper - innbyggere, næringsliv og forvaltningen sammenfattet følgende "slagord".
  • Iinnbyggere: "Et helhetlig økosystem for god livskvalitet"
  • Næringsliv: "Tid til nyskaping og innovasjon"
  • Forvaltningen (på tvers av forvaltningsnivåer og etatsområder): "En sømløs forvaltning"

Jeg er med i gruppen som fokuserer på "Innbyggerdimensjonen" - og gruppen består av representanter fra mange av aktørene (inkl. Altinn, NAV, Skatt, SPK, Innovasjon Norge mfl.). Vi håper at vårt innovasjonsarbeid kan vise hvordan etatene og det private næringsliv, ved å dele mer data og samarbeide tettere, kan gjøre at det offentlige kommer nærmere visjonen om å tilby "et helhetlig økosystem for god livskvalitet".   

Som en ekstra bonus (men altså ikke målet i seg selv) - forventer vi at mange av de andre involverte partene i privat næringsliv og det offentlige også vil kunne høste effektiviserings-gevinster (færre skjemaer å fylle ut, færre avviksprosesser, redusert misbruk av offentlige støtteordninger etc.

Av de mange prosessene vi kunne ta tak i så valgte vi altså "uføredialogen" - og dette ble begrunnet med følgende punkter:
  • "Cross agency":
    • Mange etater og private aktører involvert
  • Angår oss:
    • Andelen uføre er mye høyere i Norge enn for snittet i Europa
    • Stort engasjement rundt dette tema på debattsidene i landets aviser
    • Med en aldrende befolkning antas utfordringen bare å øke i tiden fremover   
  • Er dårlig håndtert idag:
    • Mange tåredryppende historier om alvorlig syke som i sin vanskelige situasjon må forholde seg til et "skjemavelde uten like" for å få uførestønad
    • De som faktisk har ønske om- og evne til å yte opp mot 100% til tider føler seg motarbeidet av systemet
    • Statistikk er sluppet nylig som indikerer trygdemisbruk i en størrelsesorden av 6 milliarder pluss. Mer innsyn og kobling av data på tvers av etater kan antagelig redusere dette betraktelig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar